Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Tradycyjne malarstwo koreańskie.Symbole wierzenia

08-05-2014, 21:35
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 43 zł     
Użytkownik orientalbridge
numer aukcji: 4136603421
Miejscowość gdańsk
Wyświetleń: 3   
Koniec: 08-05-2014 21:02:49

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: twarda
Rok wydania (xxxx): 2010
Kondycja: bez śladów używania
Język: inny
Forma: album, atlas
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


Aby zobaczyć obrazek proszę włączyć wyświetlanie grafiki w swojej przeglądarce
Tradycyjne malarstwo koreańskie. Symbole i wierzenia. - Yoon Yul Soo

ilość stron: 76
ISBN:[zasłonięte]978-83203-36-0
wymiary: 220 x 305 mm
wydanie: Warszawa, 2009
wydawnictwo: Wydawnictwo Akademickie DIALOG
Jest to pierwszy w Polsce album o Korei. Nosi tytuł: Tradycyjne malarstwo koreańskie, jako że poświęcony jest właśnie sztuce, zwanej w Korei minhwa. W sposób nietypowy tłumaczy koreańskie wierzenia i obyczaje poprzez malarstwo.

Pokazane tu tradycyjne malarstwo – minhwa – pochodzi głównie ze złotego okresu malarstwa koreańskiego, przypadającego na środek i koniec epoki Choson, czyli okres od początku XVII do przełomu XIX/XX w. W połowie XVII w., po upadku chińskiej dynastii Ming, sztuka koreańska zaczęła uniezależniać się od Chin, a koreańscy artyści zaczęli poszukiwać inspiracji w swojej kulturze, zwracając się ku malarstwu symbolicznemu. Neokonfucjanizm, rozwijający się z nakazu nowych władców od ponad dwóch stuleci, zdominował życie społeczno-polityczne kraju i zaczął pozytywnie wpływać na rozwój nauki i sztuki. Nie tylko artyści, ale przede wszystkim uczeni, którzy najczęściej sami zajmowali się malarstwem i kaligrafią, wskutek prestiżu, jakim się cieszyli, wyznaczali klasyczną koreańską estetykę. Do najbardziej znanych twórców tej epoki należą Kim Hong Do, Shin Yun Bok i Chong Son. Niestety, większość artystów pozostała anonimowa.
Choć często Koreańczycy określali tradycyjne malarstwo sokhwa, minjunghwa lub paeksonghwa – ”prymitywnym malarstwem”, „malarstwem ludowym” lub „malarstwem prostych ludzi”, była to sztuka kierowana zarówno na szlacheckie dwory jak i do prostych ludzi, i wyróżniała się dość skomplikowaną formą.

Subtelna harmonia, którą stara się pokazać album, polegała również na łączeniu trzech dziedzin sztuki, uznawanych za doskonałe: malarstwa, kaligrafii i poezji. Ślady pędzla na obrazie zdradzały stan ducha artysty: radość lub smutek, szlachetność jego charakteru czy miłość do natury. Kaligrafia zaś miała oddawać stan jego umysłu. Najlepsi twórcy utrwalali swoje najskrytsze myśli na jedwabiu i papierze. Zwrot ku symbolizmowi rozpowszechnił w Korei obrazy z lotosami, smokami, parami ptaków, ryb, tygrysów i srok czy obrazów z dziesięcioma symbolami długiego życia, zwanych sipjangsaengdo.

Warto zauważyć, że zarówno autor, jak i koreański wydawca odrzucili akademicki sposób przekazu, wprowadzając czytelnika w świat koreańskich tradycji poprzez malarstwo oraz przenikające się z nim kaligrafie i poetyckie rozważania na temat zagadnień piękna w najważniejszych momentach życia, od narodzin do śmierci. Nie oznaczało to bynajmniej rezygnacji z rzetelności naukowej: wręcz przeciwnie, otworzyło drzwi do nowego „ogrodu nauk koreanistycznych”, zajmujących się sztuką i społeczeństwem Korei.

Kontakt: 504 [zasłonięte] 959
e-mail: [zasłonięte]@hotmail.com