Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Prawosławie, Józef Keller [1982]

27-06-2012, 0:02
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 15 zł     
Użytkownik eLGie
numer aukcji: 2405284477
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 8   
Koniec: 17-06-2012 18:15:08

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: twarda
Rok wydania (xxxx): 1982
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Tytuł: Prawosławie.
Autor: Józef Keller.
Wydawca: Wydawnictwo „ISKRY”, Warszawa 1982, wydanie I. 267 stron, oprawa twarda tekturowa, format13x20 cm. Stan dobry - ogólne podniszczenie i zabrudzenia okładki (niewielkie wycięcie na stronie tytułowej) – poza tym stan OK.

Opis: Prawosławie, tak samo jak katolicyzm, jest najstarszym wyznaniem chrześcijańskim. Obydwa wyrosły ze wspólnego pnia, jakim było wczesne chrześcijaństwo. Przez pierwsze cztery wieki nie mówiono jeszcze o odrębnym kościele katolickim i prawosławnym, lecz o jednym kościele, który nazywano „powszechnym”. Były wprawdzie w tym okresie grupy wyłamujące się z owego kościoła w dziedzinie doktrynalnej lub organizacyjnej, ale ich żywot nie był trwały i żadna z tych grup nie zdołała w tym okresie zorganizować się w samodzielny kościół chrześcijański. Nawet tak wielkie i długotrwałe rozbicie, jakie się dokonało w początkach czwartego stulecia wskutek arianizmu, nie doprowadziło do stworzenia dwóch odrębnych kościołów. Spory i walki ariańskie, choć dzieliły przez długi czas wyznawców chrześcijaństwa na dwa wrogie sobie obozy, nie spowodowały definitywnego rozbicia jedności kościelnej.
Określenie „kościół prawosławny” przyjmowało się powoli i stopniowo nabierało dzisiejszego znaczenia. Pierwotną nazwą tej części chrześcijaństwa było „chrześcijaństwo wchodnie” lub „kościół wschodni”. Było to określenie geograficzne, stosowane na tej podstawie, że ta część kościoła powszechnego znajdowała się we wschodniej części imperium rzymskiego. Ponieważ rozróżniano wschodnie i zachodnie prowincje państwa, zaczęto też rozróżniać wschodnią i zachodnią część kościoła. Nie usiłowano jeszcze ustalać granicy pomiędzy jedną i drugą jego częścią, panieważ nie zamierzano go dzielić. Posługiwano się więc tym określeniem w stosunku do kościoła w takim znaczeniu, w jakim stosowano je do administracji państwowej. Z czasem jednak, po podziale państwa na część wschodnią i zachodnią przez Dioklecjana, różnice pomiędzy kościołem wschodnim i zachodnim zaczęły się coraz bardziej uwydatniać, choć początkowo tylko w sprawach społecznych, obyczajowych i kulturowych, a nie doktrynalnych. Wynikało to głównie stąd, że kościół wschodni posługiwał się językiem greckim, a zachodni zaczął posługiwać się łacińskim jako językiem liturgicznym i teologicznym. Poza tym Zachód, poddany coraz silniejszemu naporowi ludów germańskich, wchłaniał i asymilował odmienne niż Wschód elementy kulturowe, kształtował odmienną kulturę religijną, odmienne zwyczaje, praktyki kultowe i formy codziennego życia. Zachód w tym czasie był bardziej barbarzyński niż Wschód kultywujący tradycje kultury antycznej…

Spis treści:

I. Geneza prawosławia i jego rozwój w państwie bizantyjskim;
II. Prawosławie w krajachsłowiańskich;
III. Doktryna prawosławna;
Zakonczenie. Działalność ekumeniczna kościoła prawosławnego;
Ważne wydarzenia w historii prawosławia;
Cesarze bizantyjscy;

Literatura.

- Polecam!