Gry utrzymane w konwencji zabawy klockami LEGO polubili już miłośnicy Batmana, Indiany Jonesa, Harry'ego Pottera czy Luke'a Skywalkera. Kolejne dzieło brytyjskiego studia deweloperskiego Traveller's Tales przygotowane zostało z myślą o fanach morskich przygód Jacka Sparrowa i jego kompanów z filmowego cyklu Piraci z Karaibów. Koncern Disney Interactive, który jest wydawcą LEGO Pirates of the Caribbean zadbał też, by premiera zbiegła się w czasie z wejściem na ekrany kin czwartej części megaprodukcji z Johnnym Deppem w roli głównej - Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides.
Pod względem fabularnym gra nie jest jednak ograniczona jedynie do tego co przedstawiono w tym filmie i obejmuje wydarzenia, postacie i wątki z wcześniejszych części Piratów z Karaibów. Twórcy LEGO Pirates of the Caribbean zadbali zresztą nie tylko o to, by w „klockową rzeczywistość” wiernie przenieść filmowe scenerie, ale także specyficzne poczucie humoru oraz trzymającą w napięciu akcję. W grze pojawia się ponad 70 postaci z kinowej serii, w tym rzecz jasna Jack Sparrow, Will Turner i Elizabeth Swann.
Podobnie jak w innych odsłonach serii LEGO rozgrywka w LEGO Pirates of the Caribbean podzielona została na etapy. W sumie gracze mają do pokonania ponad 20 zróżnicowanych poziomów. Obfitują one w elementy zręcznościowe i proste zagadki logiczne. Nie brakuje też fantastycznych potworów do zgładzenia oraz skarbów do odkrycia. Każdy z poziomów opowiada inny fragment filmu i został opatrzony co najmniej dwoma przerywnikami filmowymi.
Większość wykorzystanych przez dewelopera rozwiązań w Pirates of the Caribbean ma swoje odpowiedniki w innych grach z serii LEGO. Nieliczne różnice to m.in. możliwość zabawy w „otwartym świecie”, dzięki czemu poszczególne lokacje odwiedzać można wielokrotnie np. poszukując ukrytych przedmiotów. Każda z postaci dostępnych w grze ma przy tym swoje zastosowanie, tzn. dzięki swoim specyficznym umiejętnościom pozwala dotrzeć do miejsc niedostępnych dla innych.
LEGO Pirates of the Caribbean oferuje tryby rozgrywki dla jednego lub dwóch graczy, przy czym druga osoba może uczestniczyć w grze korzystając z dynamicznie podzielonego ekranu.
Pod względem oprawy audio-wizualnej tytuł nie odbiega od standardów wyznaczonych przez inne „klockowe” produkcje studia Traveller's Tales. Producentowi udało się jednak poprawić pracę kamery i wprowadzić zmiany w systemie oświetlenia, co korzystnie wpłynęło na finalną jakość grafiki.