Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Dwurnik - Olej na desce - Kamien Pomorski 1979r.

02-07-2012, 22:10
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 8 490 zł      Aktualna cena: 8 zł     
Użytkownik hieronym
numer aukcji: 2460994663
Miejscowość Sopot
Wyświetleń: 18   
Koniec: 15-07-2012 19:45:03
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KAMIEŃ POMORSKI, z cyklu „Podróże autostopem“, 1979

Olej, deska. 50,5 x 73,5 CM


sygnowany p.g. : E. DWURNIK | 79.; p.d.: KAMIEŃ POMORSKI

z certyfikatem autentycznosci.


na odwr. na desce napis: 736 | PL | 79; kwadratowy stempel: ED | 1943 oraz nalepka z danymi obrazu i nr. kolejnym w cyklu - 612 oraz nalepka Spółdzielni Pracy Artystów Plastyków „PIAST“

Obraz wymieniony w:

- Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy, (spis cykli malarskich, oprac. P. Dwurnik), Zachęta, Warszawa 2001.

Edward Dwurnik (ur. w Radzyminie 19 IV 1943) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1[zasłonięte]963-19), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, który kontynuuje do dziś. W 1[zasłonięte]972-19 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1[zasłonięte]980-19. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawia rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).